Sådan laver du en marketingplan

Årsskiftet og januar måned bør være tiden, hvor du danner dig overblik over det kommende års aktiviteter i din virksomhed – herunder dine marketingaktiviteter.

 

Hvilke fordele opnår du ved at lave en marketingplan?

 

- Du kan gennemtænke dine aktiviteter og skabe en rød tråd igennem året.

- Du er på forkant med højtider og særlige begivenheder - og undgår dermed stress og sidste øjebliks beslutninger, der både kan blive dårlige og dyre.

- Du overser ikke vigtige begivenheder – og muligheder for salg!

- Du kan være nytænkende og kreativ fremfor altid at slå priserne i bund.

- Du har tid til at tage eksterne parter (samarbejdspartnere eller leverandører) med i din planlægning.

- Du kan lave en sammenhængende plan mellem din virksomheds forskellige afdelinger, fx i salg, marketing og økonomi.

- Du kan planlægge dine marketingtiltag på tværs af alle dine marketingkanaler, fx hjemmeside, sociale medier, online og offline annoncering.

 

 

Hvordan laver du din marketingplan?

 

Få overblik over kalenderåret
Spot ”højtider/-sæsoner” og events eller særlige begivenheder, der relaterer sig til din branche og dine produkter. Det kan eksempelvis være ferieperioder, konfirmationstid eller Black Friday, men det kan også være lokale tiltag, fx en festival eller andre arrangementer, du kan markedsføre din virksomhed i relation til. Måske skal virksomhedens egen fødselsdag markeres?

 

Evaluer dine markedsføringskanaler
I anvender ganske givet allerede en række kanaler til jeres markedsføring. Men det er vigtigt ind i mellem også at tage disse kanaler op til revurdering og evaluere på, om I få den effekt ud af kanalerne, som svarer til de ressourcer, I bruger på dem.

I kan med fordel dele jeres markedsføringskanaler op i interne og eksterne kanaler. Det kan hjælpe jer med at få et bedre overblik over især det økonomiske aspekt i jeres marketingaktiviteter.

Interne kanaler er de kanaler/platforme, som I selv ejer – altså hjemmeside, nyhedsbreve, digitale skilte, til dels også sider på sociale medier, selv om man ikke på den måde ”ejer” platformen. Eksterne kanaler kan være aviser, magasiner, radiokanaler, Google og sociale medier i forbindelse med annoncering, osv.

 

Kend dit budget og din målgruppe

Inden du lader dine kreative tanker få frit spil, er det en god idé at kende dit års budget for marketing. Så tag en snak med din ledelse eller økonomiafdeling og få nogle tal på bordet. Det kan måske give dig helt nye muligheder – eller omvendt kan et begrænset budget måske tvinge dig til at tænke kreativt og sætte helt nye aktiviteter i spil. Med et budget har du de bedste chancer for at lave en realistisk og brugbar plan, som du kan anvende hele året.

En af hjørnestenene i din marketingplan er at kende din målgruppe. Hvis du ikke allerede kender din målgruppe indgående, er det en ekstra opgave for dig at arbejde med. Er du derimod helt skarp på din målgruppe, kan du indarbejde den i din aktivitetsplan og tilpasse aktiviteter, så de passer som hånd i handske.

 

Sæt de overordnede mål – og husk også delmål

Hvad vil I opnå med jeres markedsføring i år? Det kunne fx være at opdyrke en ny målgruppe til et nyt produkt, indtage nye markeder rent geografisk – eller skabe øget trafik på hjemmesiden, få flere følgere på de sociale medier.

Der er ingen opskrift på, hvor mange mål I skal have – og de kan være både store og små – men det vigtigste er, at de er realistiske og underbygges af en beskrivelse af indhold og aktiviteter.

Formår du at sætte en række delmål i løbet af kalenderåret, så giver du dig selv mulighed for løbende at kunne tilpasse din aktiviteter - og måske endda fejre små successer hen ad vejen. 

 

Hvilke marketingaktiviteter skal i fokus?

Hvordan vil I opnå jeres mål? Hvad skal få jer derhen, hvor I gerne vil? (Det er her, I skal huske den berømte ”røde tråd”)

Giv de enkelte indsatsområder titler, fx produktnavnet, hvis der er tale om et nyt produkt, der kommer på markedet, og planlæg den række af aktiviteter samt det budskab, som skal følge dette indsatsområde.

Jo flere aktiviteter du kan få planlagt samtidig, jo nemmere vil det være at skabe sammenhæng – fx et gennemgående tema eller det samme visuelle udtryk, og du vil også tidsmæssigt kunne planlægge dine aktiviteter optimalt, så de dækker hele kampagneperioden eller året .

 

Lav en tidsplan

En tidsplan for jeres indsatsområder er en af de vigtigste elementer i marketingplanen. Den skal sikre, at aktiviteterne kan gennemføres som planlagt i løbet af året. Tidsplanen kan med fordel både indeholde datoer for selve aktiviteten eller kampagneperioden og deadlines for planlægning og udarbejdelse af materialer.

 

 

Et par ekstra fif til succes

 

Involver dine kolleger

For at din plan skal blive et succesfuldt redskab igennem året, er det vigtigt, at du involverer dine kolleger og ledelse i årets planer. Hvis I alle arbejder i samme retning, så vil I skabe det bedste resultat. Der skal være overensstemmelse mellem indsatserne i virksomhedens afdelinger, fx salg og marketing.

 

Visualiser din plan

For at undgå at den plan, du har brugt lang tid på at udtænke og formulere lander i skrivebordsskuffen, er det en god idé at visualisere planen, så den kan være synlig i hverdagen.

Du kan enten bruge et klassisk rundt årshjul, som du fylder ud eller hænger, eller du kan forsøge dig med kreative tegninger, der kan dekorere din opslagstavle. Det er op til dig, hvor kreativ du vil være – men vigtigt, at planen ikke blot ligger i papirformat i skuffen.

 

 

Vil du læse flere artikler som denne, så klik her og tilmeld dig nyhedsbrevet